Regulamin
- Postanowienia ogólne
- Cele i zadania
- Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
- Struktura organizacyjna i miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych
- Sposób kierowania oraz organizacja i zadania poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych
- Prawa i obowiązki Pacjenta
- Przebieg procesu udzielania świadczeń́ zdrowotnych z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń́.
- Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
- Warunki współdziałania z podmiotami trzecimi w zakresie zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
- Zasady udostępniania i wysokość opłaty za udostępnianie dokumentacji medycznej
- Przepisy porządkowe i sposób obserwacji pomieszczeń́
- Tryb składania reklamacji, skarg i wniosków
1.
W celu wykonywania działalności leczniczej podmiot leczniczy prowadzi następujące Zakłady lecznicze:
Natural Clinic, ul. Lipowa 75. 90-568 Łódź, o numerze REGON jednostki lokalnej: 38015116700016.
Niniejszy Regulamin Wewnętrzny PWDL (zwany dalej również̇ „Regulaminem Organizacyjnym”) określa sposób i warunki udzielania świadczeń́ zdrowotnych przez Natural Clinic Agnieszka Kot, a w szczególności:
1) cele i zadania podmiotu;
2) strukturę organizacyjną podmiotu leczniczego;
3) rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń́ zdrowotnych;
4) miejsca udzielania świadczeń zdrowotnych;
5) przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem właściwej dostępności i jakości tych świadczeń́ w jednostkach zakładów leczniczych podmiotu;
6) organizację i zadania jednostek zakładu leczniczego podmiotu oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek dla zapewnienia sprawnego i efektywnego funkcjonowania podmiotu;
7) prawa i obowiązki pacjenta;
8) wysokość́ opłaty za udostepnienie dokumentacji medycznej ustalonej w sposób określony w art. 28 ust. 4 Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U z 2020, 849 z póź. zmianami);
9) wysokość́ opłat za udzielane świadczenia zdrowotne;
1) Regulamin – Regulamin organizacyjny PWDL – „Natural Clinic” z siedzibą w Łodzi;
3) Kierownik – Agnieszka Kot
4) Ustawa – Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U z 2021r., 711 z poz.́. zmianami); podstawa prawna aktualna Dz. U. z 2024 r.
5) Pacjent – osoba zwracająca się̨ o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń́ zdrowotnych
6) Świadczenia zdrowotne – ambulatoryjne świadczenia specjalistycznej opieki zdrowotnej, w tym świadczenia.
7) Dokumentacja medyczna – dokumentacja medyczna w rozumieniu przepisów Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (t.j. Dz. U. z 2020, 849 z póź. zmianami). podstawa prawna aktualna (Dz.U. z 2024 r. poz. 581)
8) Personel – osoby, które świadczą pracę lub realizują obowiązki w „Natural Clinic”. na podstawie zawartej z przedsiębiorstwem umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, a także umowy o wolontariat, jak również̇ praktykanci odbywający praktyki lub staże zawodowe, z wyłączeniem właściciela podmiotu.
4.
I. Firma: Natural Clinic Agnieszka Kot wpisana do Rejestru Wojewody pod numerem: 000000238477. NIP: 727-283-05-12, REGON: 380151167, adres i siedziba podmiotu: ul. Lipowa 75, 90-568 Łódź, jest podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, w zakresie w jakim wykonuje działalność́ leczniczą.II. „Natural Clinic” wpisana jest do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność́ Leczniczą, prowadzonego przez Wojewodę̨ Łódzkiego pod nr Księgi 000000238477, oznaczenie Organu W - 10, o identyfikatorze terytorialnym 1061011.
III. W celu wykonywania działalności leczniczej „Natural Clinic” prowadzi następujące zakład leczniczy PWDL:
III.a. Natural Clinic z siedzibą przy ul. Lipowej 75, 90 -568 Łódź, o numerze REGON jednostki lokalnej: 38015116700016, oznaczony kodem resortowym stanowiącym cześć VI systemu kodów identyfikacyjnych
Celem działania firmy jako PWDL jest przede wszystkim udzielanie kompleksowych i specjalistycznych świadczeń zdrowotnych przez wykwalifikowaną kadrę medyczną. Zakres obejmuje ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
6.
Do podstawowych zadań́ „Natural Clinic” należy w szczególności:
- zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług medycznych;
- rzetelne wykonywanie obowiązków wynikających ze statusu podmiotu służby zdrowia,
- stałe i systematyczne podwyższanie wiedzy i umiejętności zawodowych,
- przestrzeganie etyki zawodowej;
- zapewnienie nowoczesnych, efektywnych i uznanych metod leczniczych;
- stosowanie wysokiej jakości sprzętu medycznego, będącego pod stałym nadzorem technicznym i spełniającego wszelkie wymagane prawem normy jakości;
- dbałość́ o efektywną organizację pracy i wykorzystanie bazy zabiegowej;
- świadczenie usług medycznych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i potrzeb pacjentów oraz przestrzeganie praw pacjenta;
- działania promujące profilaktykę̨ zdrowia i aktywizację;
- inne zadania zlecone przez Kierownika.
„Natural Clinic” prowadzi działalność leczniczą w zakresie ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
8.
Zakres świadczeń udzielanych przez podmiot leczniczy obejmuje kompleksowe komercyjne świadczenia specjalistycznej opieki zdrowotnej, w szczególności z zakresów dermatologii, medycyny estetycznej, fizjoterapii.
I.I. Jednostka organizacyjna Natural Clinic Łódź – pozostała działalność ambulatoryjna
Świadczenia opieki zdrowotnej realizowane w pomieszczeniach zakładu leczniczego udzielane są̨ w jednostce zlokalizowanej w:
I. a) Natural Clinic – 90-568 Łódź, ul. Lipowa 75Wszystkie pomieszczenia zakładu leczniczego odpowiadają̨ wymaganiom odpowiednim do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu udzielanych świadczeń́ zdrowotnych, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 3 Ustawy o działalności leczniczej.
12.
1) Działalnością̨ „Natural Clinic” kieruje właściciel przedsiębiorstwa będący Kierownikiem PWDL, w rozumieniu przepisów Ustawy o działalności leczniczej.
2) Kierownik zarządza podmiotem leczniczym i reprezentuje go na zewnątrz.
3) Kierownik podejmuje samodzielnie decyzje dotyczące funkcjonowania podmiotu i ponosi za nie odpowiedzialność́.
1) Celem wsparcia działań zarządczych w podmiocie leczniczym Kierownik może:
a) ustanowić Dyrektora podmiotu leczniczego,b) zatrudniać lub zawierać umowy cywilnoprawne z personelem administracyjno-biurowym, pielęgniarkami, fizjoterapeutami, kosmetologami oraz innym personelem niezbędnym do należytego wykonywania zadań przez podmiot leczniczy, jak również̇ zawierać umowy z lekarzami specjalistami z dziedziny m.in. dermatologii, chirurgii plastycznej, radioterapii, stomatologii, anestezjologii oraz innych.
2) Dyrektor Podmiotu podlega wyłącznie Kierownikowi.
3) Dyrektor Podmiotu koordynuje pracę zakładu, samodzielnych stanowisk pracy i obsługi administracyjno-gospodarczej, zapewnia racjonalne wykorzystanie czasu pracy, sprawuje nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy, podejmuje decyzje w sprawach zatrudnienia.
4) Personel podmiotu podlega nadzorowi Dyrektora Podmiotu w zakresie właściwości funkcjonalnej.
5) W przypadku nieobsadzenia stanowiska Dyrektora podmiotu, Kierownik podmiotu leczniczego realizuje przewidziane dla Dyrektora Podmiotu zadania samodzielnie lub za pośrednictwem upoważnionej osoby.
1) Celem nadzoru nad realizacją świadczeń opieki zdrowotnej pod względem medycznym Kierownik może ustanowić Dyrektora ds. Medycznych, posiadającego wyższe wykształcenie medyczne.
2) Dyrektor ds. Medycznych, podlega bezpośrednio Kierownikowi podmiotu leczniczego. 3) Do podstawowych zadań Dyrektora ds. Medycznych należy sprawowanie merytorycznego nadzoru i kontroli nad jakością̨ procesu udzielania i dokumentowania świadczeń́ zdrowotnych oraz jego zgodności z zasadami sztuki medycznej.
1) Do wspólnych obowiązków Dyrektorów placówek należy nadzór nad pracą Koordynatorów placówek, a w szczególności:
a) realizacja zadań́ podmiotu określonych w przepisach prawnych;b) inicjowanie działań́ służących skuteczniejszej realizacji zadań́ podmiotu;
c) dbałość o należyty wizerunek przedsiębiorstwa;
d) działania na rzecz racjonalizacji zatrudnienia;
e) działania na rzecz właściwego wykorzystania czasu pracy i potencjału kadrowego;
f) przygotowanie i przeprowadzanie szkoleń wewnętrznych wśród pracowników oraz współpracowników;
g) opracowywanie wniosków do projektów planu finansowego i inwestycyjnego na dany rok, realizacja zadań wynikających z tych planów;
h) opracowywanie sprawozdań z wykonanych badań oraz sprawozdań i informacji wynikających z odrębnych przepisów powszechnie obowiązującego prawa;
i) ochrona tajemnicy służbowej.
2) Do wspólnych obowiązków Koordynatorów placówek należy w szczególności:
a) sprawowanie bezpośredniego nadzoru oraz koordynacja działalności wszystkich jednostek organizacyjnych placówki oraz współpraca z kierownikami komórek organizacyjnych placówek;b) organizacja oraz sprawowanie kontroli nad prawidłowością ewidencji codziennych utargów, operacji kasowych;
c) ustalanie, akceptacja oraz sprawowanie nadzoru za grafikami dla personelu poszczególnych komórek organizacyjnych placówki, rozliczanie czasu pracy personelu placówki;
d) kontrola nad jakością przestrzegania procedur obowiązujących w Klinice przez personel placówki;
e) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem obowiązujących zasad obiegu dokumentów;
f) sprawowanie nadzoru procesów reklamacyjnych placówki;
g) organizacja oraz sprawowanie bezpośredniego nadzoru procesu składania zamówień́ w placówce;
h) organizacja oraz sprawowanie nadzoru procesów związanych z serwisem urządzeń i sprzętu w placówce;
i) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przez personel przepisów o ochronie danych osobowych w zakresie gromadzonych informacji;
j) współpraca z koordynatorami innych placówek;
Do zadań́ pracowników Recepcji placówki:
1) organizacja bieżącej pracy Recepcji;
2) organizacja oraz nadzór nad prawidłowością obsługi pacjentów w Recepcji;
3) dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
4) dbałość o należyte użytkowanie i stan techniczny sprzętu znajdującego się w Recepcji i będącego własnością przedsiębiorstwa;
5) dbałość o prawidłowe i terminowe rozliczanie zrealizowanych świadczeń, pobieranie opłat;
6) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora bądź Koordynatora placówki.
7) odbieranie telefonów od pacjentów, zapisywanie pacjentów na wizyty, dopełnienie formalności związanych z zapisywaniem pacjentów, informowanie o zakresie i zasadach udzielania świadczeń zdrowotnych;
8) Sterylizacja narzędzi wielokrotnego użytku.
Do podstawowych zadań gabinetu zabiegowego należy w szczególności:
1) wykonywanie iniekcji podskórnych, domięśniowych i dożylnych;
2) wykonywanie opatrunków, pomiarów ciśnienia tętniczego, pobieranie krwi;
3) prowadzenie dokumentacji;
4) organizowanie i prowadzenie działalności prozdrowotnej.
Do podstawowych zadań Pracowni Fizjoterapii należy udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu fizjoterapii, prowadzenie dokumentacji medycznej, informowanie o zakresie i zasadach udzielania świadczeń zdrowotnych.
Placówka przedsiębiorstwa oraz osoby wykonujące pracę bądź świadczące usługi w ramach tej jednostki, obowiązane są do współdziałania dla zapewnienia sprawnego, efektywnego i zgodnego z prawem funkcjonowania podmiotu leczniczego pod względem diagnostyczno-leczniczym i administracyjno-gospodarczym. Za prawidłowe współdziałanie odpowiadają̨ Dyrektor i Koordynator placówki.
Gospodarka finansowa, rachunkowość́ oraz obsługa kadrowa „Natural Clinic” są prowadzone na zasadach obowiązujących jednoosobową działalność gospodarczą.
6. PRAWA I OBOWIĄZKI PACJENTA
22.
W czasie korzystania ze świadczeń medycznych, Pacjent ma prawo do:
1) uzyskania przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia i rokowaniu; o rodzaju i zakresie świadczeń́ zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych;
2) udzielania świadczeń zdrowotnych przez personel medyczny o odpowiednich kwalifikacjach, kierujący się zasadami etyki zawodowej; w sposób odpowiadający wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
3) wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy udzielenia takiej zgody po uzyskaniu odpowiedniej informacji – w przypadku zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko dla pacjenta, zgodę wyraża się w formie pisemnej;
4) poszanowania intymności i godności w takcie realizacji świadczeń opieki zdrowotnej – osoba udzielająca ma obowiązek postępować w sposób zapewniający poszanowanie tego prawa;
5) kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami;
6) zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego;
7) dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń́ zdrowotnych;
Do obowiązków Pacjenta należy:
1) posiadanie ważnego dokumentu tożsamości;
2) złożenie pisemnego oświadczenia o upoważnieniu określonej osoby do uzyskiwania informacji o stanie swojego zdrowia i udzielonych mu świadczeniach zdrowotnych oraz do wglądu w dokumentację medyczną lub o braku takiego upoważnienia;
3) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i ppoż.̇, obowiązujących w podmiocie leczniczym;
1) Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych w podmiocie leczniczym ma prawo do złożenia pisemnej skargi do Kierownika placówki.
2) Podmiot leczniczy zapewnia dostępność informacji o prawach pacjenta – w placówce do wglądu.
7. PRZEBIEG PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH Z ZAPEWNIENIEM WŁAŚCIWEJ DOSTĘPNOŚCI I JAKOŚCI TYCH ŚWIADCZEŃ
25.
1) Wszystkie świadczenia realizowane przez podmiot leczniczy, winny być wykonywane z należytą starannością, w warunkach odpowiadających określonym w odrębnych przepisach wymaganiom jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu leczniczego, w tym sanitarno- higienicznym
2) Podmiot leczniczy organizuje świadczenia zdrowotne udzielane w zakresie określonym w niniejszym Regulaminie, z zapewnieniem właściwej dostępności tych świadczeń w sposób gwarantujący pacjentom najbardziej dogodną formę korzystania ze świadczeń.
1) Proces udzielania świadczeń zdrowotnych poprzedza ustalenie terminu udzielenia świadczenia:
- telefonicznie,
- w recepcji placówki.
2) Każdy pacjent informowany jest o terminie i miejscu planowanego świadczenia telefonicznie, w przypadku dokonania ustalenia terminu świadczenia medycznego osobiście – informację o planowanym świadczeniu otrzymuje na piśmie.
3) Rejestracja pacjentów odbywa się w recepcjach poszczególnych placówek w sposób określony w obowiązujących przepisach prawa, osobiście w wyznaczonym dniu i godzinie realizacji świadczenia zdrowotnego.
27.
1) Pacjenci zobowiązani są̨ do zgłaszania się̨ w recepcji placówki w ustalonym terminie. Ze względów organizacyjnych niezbędne jest zachowanie punktualności zgłoszeń́.
2) W przypadku, gdy pacjent nie może stawić się w ustalonym terminie lub gdy zrezygnował ze świadczenia opieki zdrowotnej, zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym placówkę w każdy dostępny sposób.
3) W razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć́ w chwili ustalania terminu udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają̨ jego dotrzymanie, pacjent jest informowany telefonicznie lub w inny dostępny sposób o zmianie tego terminu.
1) Świadczenia zdrowotne udzielane są w terminie uzgodnionym z pacjentem, według ustalonej kolejności, w dniach i godzinach ich udzielania przez podmiot leczniczy.
2) Świadczenia zdrowotne udzielane są w podmiocie leczniczym od wtorku do piątku w godzinach 10.00 – 18.00 oraz w sobotę̨ w godzinach 10.00 – 16.00.
Lekarz poradni specjalistycznej w trakcie porady lekarskiej w szczególności:
1) przeprowadza wywiad oraz badanie przedmiotowe;
2) określa rozpoznanie choroby, problemu zdrowotnego lub urazu;
3) ustala plan leczenia;
4) w razie potrzeby wystawia skierowania, recepty lub zlecenia na wyroby medyczne, zaświadczenia o stanie zdrowia;
5) wypełnia dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi przepisami i regulacjami wewnętrznymi.
- Natural Clinic udziela świadczeń́ zdrowotnych odpłatnie.
- Wysokość́ opłat ustala w Cenniku Kierownik uwzględniając rzeczywiste koszty udzielania świadczenia zdrowotnego.
1) Świadczenia zdrowotne na zasadach odpłatności realizowane są na podstawie indywidualnego rozliczenia z pacjentem poprzez zakup konkretnej usługi.
2) Pacjent przed rozpoczęciem udzielania świadczenia zdrowotnego zapoznaje się z ceną świadczenia obowiązująca w podmiocie leczniczym. Aktualny cennik dostępny jest w recepcji placówki oraz na stronie www.clinicnatural.pl w zakładce „Cennik”.
3) Ostateczna cena konkretnego świadczenia podczas konsultacji przed zabiegowej ze specjalistą może ulec zmianie od podanej w Cenniku, a jej indywidualne uzgodnienie z Pacjentem następuje przed przystąpieniem do udzielania świadczenia.
8. ORGANIZACJA PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ
31.
4) Kalkulacja ceny świadczenia uwzględnia zużycie niezbędnych materiałów oraz leków, długość trwania zabiegu, rozległość obszaru ciała Pacjenta objętego zabiegiem, zaangażowanie personelu asystującego.
5) Fakt uzgodnienia z Pacjentem skalkulowanej ceny świadczenia oraz jej akceptacji jest odnotowywany w dokumencie Zgody na zabieg bądź w przypadku zabiegów operacyjnych sporządzana jest szczegółowa „Oferta świadczenia medycznego”. W obydwu przypadkach Pacjent oraz lekarz ustalenie ceny potwierdzają̨ własnoręcznym podpisem.
1) Oferta świadczenia medycznego, sporządzona podczas płatnej wizyty konsultacyjnej obowiązuje przez okres 3 (trzech) kolejnych miesięcy od jej sporządzenia, po upływie których traci ważność i należy odbyć ponowną, płatną konsultację.
1)Uiszczenie całkowitej opłaty za świadczenie medyczne ma miejsce:
- w przypadku zabiegów oraz konsultacji on-line – przed przystąpieniem do udzielania świadczenia medycznego;
- w przypadku konsultacji odbywających się w poszczególnych placówkach oraz zabiegów ambulatoryjnych – po zakończeniu udzielania świadczenia medycznego.
2) Częściowa przedpłata za świadczenie medyczne, wynosząca 20% jego ceny jest przewidziana:
· w przypadku zabiegów świadczonych w trybie ambulatoryjnym - jeżeli planowane świadczenie trwa ponad godzinne, a jego cena wynosi powyżej 4.000 złotych.
3) Po uzgodnieniu ceny świadczenia z lekarzem, pracownik Recepcji ustala z Pacjentem termin wykonania świadczenia oraz formę̨ dokonania częściowej przedpłaty. Terminy dokonania przedpłat są następujące:
- 2 (dwa) dni robocze w przypadku, jeżeli termin świadczenia wyznaczony jest w ciągu najbliższych 30 dni kalendarzowych od daty dokonania zapisu;
- 7 (siedem) dni roboczych w przypadku, jeżeli termin świadczenia wyznaczony jest w ciągu najbliższych 90 dni kalendarzowych od daty dokonania zapisu.
4) W przypadku nieodnotowania faktu uiszczenia przedpłaty, placówka medyczna jest uprawniona do odwołania zaplanowanego zabiegu.
5) Dokonanie przedpłaty w wyznaczonej wysokości oraz terminie gwarantuje wykonanie świadczenia w ustalonym terminie za cenę ustaloną podczas konsultacji. Częściowa przedpłata nie podlega zwrotowi, gdy świadczenie nie może być udzielone z przyczyn leżących po stronie Pacjenta, a w szczególności:
- braku kompletu wyników zleconych badań laboratoryjnych;
· nieprzestrzegania przedoperacyjnych zaleceń́ lekarskich (nie pozostanie na czczo, nieodstawienie leków zaburzających krzepliwość krwi lub nie przyjęcie zaleconych leków); - złego stanu zdrowia nie potwierdzonego zaświadczeniem lekarskim;
- nieuiszczenia pełnej opłaty za zabieg.
6) odwołania zaplanowanego terminu zabiegu przez Pacjenta, jeżeli do daty operacji pozostanie mniej niż 14 dni. Warunkiem przeprowadzenia zabiegu jest uiszczenie całości ceny za zabieg przed przystąpieniem do udzielania świadczenia medycznego. W przypadku dokonania płatności za pomocą przelewu bankowego, opłata jest uznawana za uiszczoną po zaksięgowaniu się środków na koncie podmiotu leczniczego.
1) Zapłata za świadczenia zdrowotne może być dokonana wpłatą gotówkową lub kartą płatniczą za pokwitowaniem lub przelewem bankowym.
2) Każda indywidualna wpłata Pacjenta jest fiskalizowania przez pracownika Recepcji, a Pacjent otrzymuje paragon fiskalny.
3) Na złyczenie Pacjenta, do paragonu fiskalnego wystawiana jest faktura VAT. W przypadku, gdy paragon oraz faktura wystawiane są na podmiot gospodarczy, przed zatwierdzeniem paragonu przez pracownika Recepcji, należy podać́ nr NIP. Wystawienie faktury VAT na podmiot gospodarczy do paragonu, który nie zawiera numeru NIP nie jest możliwe.
4) Wystawienie faktury VAT na osobę fizyczną do paragonu fiskalnego jest możliwe w ciągu siedmiu dni od daty wystawienia paragonu fiskalnego pod warunkiem okazania i zwrotu oryginalnego paragonu.
1) Termin realizacji świadczenia Pacjent ustala z pracownikiem Recepcji, dokonując wyboru spośród terminów zaproponowanych przez pracownika Recepcji.
2) W przypadku braku możliwości zgłoszenia się w ustalonym terminie pacjent zobowiązany jest do poinformowania Kliniki nie później niż 14 dni przed ustalonym terminem realizacji usługi w przypadku zabiegu oraz 7 dni w przypadku świadczenia ambulatoryjnego. Wówczas istnieje możliwość́ zmiany planowanego terminu świadczenia na inny zaproponowany przez podmiot leczniczy.
3) Jeżeli pacjent nie skorzysta z zakupionych wcześniej usług w jednym z zaproponowanych terminów ani nie poinformuje o swojej nieobecności we wskazanym w ust. 2 terminie, dokonana wpłata nie podlega zwrotowi.
4) W przypadku braku możliwości odbycia przez pacjenta świadczenia w ustalonym terminie z uwagi na stan zdrowia uniemożliwiający skorzystanie z wykupionej wcześniej usługi, dokonana wpłata za niewykorzystane świadczenia jest każdorazowo zwracana, po przedłożeniu pisemnego zaświadczenia od lekarza wskazującego okoliczności uniemożliwiające realizację usługi.
5) Należny pacjentowi zwrot następuje w terminie 14 dni od daty zarezerwowanego terminu na rachunek bankowy wskazany przez Pacjenta lub gotówka do rak własnych Pacjenta, chyba że Pacjent dokona rezerwacji nowego terminu.
Prawa i obowiązki posiadacza przedpłaconego Bonu Podarunkowego oraz ogólne warunki i zasady jej użytkowania zawarte są̨ w odrębnym Regulaminie korzystania z Bonów Podarunkowych. Natural Clinic zastrzega sobie prawo do interpretacji, modyfikacji lub unieważnienia zasad i warunków korzystania z Bonów podarunkowych bez uprzedzenia. Aktualna wersja zasad i warunków znajduje się na stronie www.clinicnatural.pl
9. WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA Z PODMIOTAMI TRZECIMI W ZAKRESIE ZAPEWNIENIA PRAWIDŁOWOŚCI DIAGNOSTYKI, LECZENIA, PIELĘGNACJI I REHABILITACJI PRZEBIEGU PROCESU UDZIELANIA ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH
1) W uzasadnionych medycznie przypadkach lekarz wydaje skierowanie do innych poradni specjalistycznych lub w celu leczenia stacjonarnego.
10. ZASADY UDOSTĘPNIANIA DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ I WYSOKOŚĆ OPŁATY ZA JEJ UDOSTĘPNIANIE
41.
1) Podmiot leczniczy prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych zapewniając ochronnę i poufność danych zawartych w tej dokumentacji zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
2) Dokumentacja medyczna udostępniana jest:
- a) Pacjentowi, którego ta dokumentacja dotyczy za okazaniem dowodu tożsamości;
- b) przedstawicielowi ustawowemu Pacjenta za okazaniem odpowiedniego dokumentu:
- rodzicom, do chwili ukończenia przez dziecko 18 lat, za okazaniem dowodu tożsamości rodzica oraz aktu urodzenia dziecka,
- opiekunom ustanowionym przez sąd za okazaniem stosownego orzeczenia
- c) osobie upoważnionej przez Pacjenta w dokumentacji medycznej za okazaniem dowodu tożsamości
d) osobie upoważnionej przez Pacjenta na podstawie odrębnego pełnomocnictwa:
- poświadczonego notarialnie lub
- podpisanego w obecności pracownika recepcji placówki;
3) Po śmierci pacjenta, dokumentacja medyczna udostępniana jest osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym. Dokumentacja medyczna jest udostępniana także osobie bliskiej, chyba, że udostepnieniu sprzeciwi się inna osoba bliska lub sprzeciwił się pacjent za życia, z zastrzeżeniem przypadków przewidzianych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2024 r. poz. 581); ust. 15) lit. l) Dz. U. z 2023 r. poz. 2465.
4) Placówka medyczna udostępnia dokumentacje medyczną w następujących formach do wglądu w siedzibie placówki:
- a) poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
- b) poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu na żądanie uprawnionego organu lub podmiotu, na czas wydania oryginału dokumentacji w archiwum podmiotu leczniczego pozostaje jej uwierzytelniona kopia.
5) Zasady udostępniania dokumentacji medycznej osobom fizycznym:
- do wglądu:
- a) uzyskanie wglądu do dokumentacji medycznej odbywa się na podstawie wniosku złożonego przez Pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez niego upoważnionej;
- b) wgląd od dokumentacji będzie możliwy w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku, przy czym dzień́ i miejsce wglądu do dokumentacji ustala się telefonicznie z pracownikiem recepcji wgląd odbywa się w obecności Kierownika placówki medycznej – dotyczy to zarówno dokumentacji papierowej jak i prowadzonej elektronicznie;
- wydanie wyciągu, odpisu, kopii:
a) wydanie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej oraz wydruku z dokumentacji elektronicznej lub kopii wyników badań na nośnikach elektronicznych Pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez niego następuje na podstawie wniosku w formie pisemnej bądź́ ustnej;- b) pisemny wniosek można złożyć osobiście w recepcji placówki w godzinach ich pracy, a także drogą pocztową i elektroniczną;
6) Decyzję o udostepnieniu dokumentacji medycznej podejmuje Koordynator placówki lub właściciel.
7) W przypadku, gdy udostepnienie dokumentacji nie jest możliwe odmowa wraz z podaniem przyczyny wymaga zachowania formy pisemnej.
8) W przypadku odbioru dokumentacji przez osobę̨ upoważnioną, która nie jest wskazana we wcześniej zgromadzonej dokumentacji medycznej, dodatkowo składa się Pełnomocnictwo do wydania dokumentacji medycznej.
9) Odbiór kopii dokumentacji medycznej jest możliwy w recepcji (po uzgodnieniu konkretnego miejsca odbioru) placówki w godzinach pracy placówki.
10) Wnioskodawca potwierdza osobisty odbiór dokumentacji własnoręcznym podpisem na Karcie wydania dokumentacji.
11) Udostępnianie dokumentacji prowadzonej w postaci elektronicznej następuje przez:
- przekazanie informatycznego nośnika danych z zapisaną dokumentacją,
- dokonanie elektronicznej transmisji dokumentacji.
12) W przypadku, gdy dokumentacja prowadzona w postaci elektronicznej jest udostępniana w postaci papierowych wydruków, osoba upoważniona przez podmiot leczniczy potwierdza ich zgodność z dokumentacją w postaci elektronicznej i opatruje swoim podpisem i pieczątką, wraz z podaniem daty.
13)Dokumentacja medyczna może być przesłana pocztą (przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru) na wskazany adres, w tym przypadku na formularzu wniosku o wydanie dokumentacji zostanie odnotowany nr nadawczy z załączeniem potwierdzenia nadania oraz zwrotnego potwierdzenia odbioru.
14) Dokumentacja medyczna może być wysłana pocztą elektroniczną (wiadomość́ szyfrowana) na wskazany adres mailowy.
15) Placówka medyczna udostępnia dokumentację medyczną podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności:
- a) podmiotom udzielającym świadczeń́ zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń́ zdrowotnych;
- b) organom władzy publicznej, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań́, w szczególności kontroli i nadzoru;
- c) podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia;
- d) ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postepowaniem;
- e) uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
- f) organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
- g) podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;
- h) zakładom ubezpieczeń́, za zgodą pacjenta;
- i) lekarzowi, pielęgniarce lub położnej, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń́ zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do jej przeprowadzenia;
- j) wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, w zakresie prowadzonego postępowania;
- k) spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed Wojewódzka Komisja do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych;
- l) osobom wykonującym czynności kontrolne na podstawie art.39 ust.1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657 i Nr 174, poz. 1039), w zakresie niezbędnymi do ich przeprowadzenia;
m)członkom zespołów kontroli zakażeń́ szpitalnych, o których mowa w art.14 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń́ i chorób zakaźnych u ludzi w zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań.
16) Dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub instytutowi badawczemu do wykorzystania w celach naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy.
17) Placówka medyczna udostępnia dokumentację bez zbędnej zwłoki. Wydanie dokumentacji medycznej następuje w terminie 14 dni od daty złożenia pisemnego wniosku. W szczególnych, uzasadnionych przypadkach, termin wydania dokumentacji może ulec wydłużeniu do 21 dni.
18) Za sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej zarówno w wersji papierowej, jak i na elektronicznym nośniku danych, placówka nie pobiera żadnych opłat.
1) Placówka przechowuje dokumentację medyczną przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano w niej ostatniego wpisu z wyjątkiem:
a) dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon;- b) dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2 roku życia, która jest przechowywana przez 22 lata;
- c) skierowań́ na badania lub zleceń́ lekarza, które są przechowywane przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia.
2) Po upływie okresu przechowywania dokumentacja medyczna jest niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła. Pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona może zwrócić się̨ z wnioskiem o wydanie oryginału dokumentacji medycznej dopiero po upływie okresu przechowywania, lecz nie później niż do końca I kwartału roku następnego po tym okresie.
1) Przedsiębiorstwo oraz osoby świadczące w jego imieniu świadczenia zdrowotne, mogą̨ udzielać innym podmiotom wykonującym działalność́ leczniczą informacji związanych z Pacjentem w przypadku, gdy:
- a) Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy wyraża zgodę̨ na ujawnienie tajemnicy;
- b) zachowanie tajemnicy może stanowić niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia Pacjenta lub innych osób;
- c) zachodzi potrzeba przekazania niezbędnych informacji o Pacjencie, związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych innym osobom wykonującym zawód medyczny, uczestniczącym w udzielaniu tych świadczeń;
- d) obowiązujące przepisy prawa tak stanowią.
Współdziałanie z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie przekazywania dokumentacji medycznej oraz informacji o stanie zdrowia pacjentów odbywa się̨ z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności praw Pacjenta.
11. PRZEPISY PORZĄDKOWE I SPOSÓB OBSERWACJI POMIESZCZEŃ
1) Natural Clinic stosuje monitoring wizyjny zarówno w pomieszczeniach ogólnodostępnych, jak i w pomieszczeniach udzielania świadczeń zdrowotnych oraz pobytu pacjentów. Monitoring wizyjny obejmuje także teren otaczający placówkę należącą do przedsiębiorstwa.
2) Cel zastosowania monitoringu wizyjnego to zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów i pracowników podmiotu, a także ochrona mienia przedsiębiorstwa.
3) Natural Clinic realizuje obserwacje z użyciem monitoringu wizyjnego w oparciu o ogólne upoważnienie uzasadniające stosowanie monitoringu wizyjnego, które wynika z Ustawy oraz w oparciu o zgodę̨ pacjentów.
4) Maksymalny okres przechowania nagrań́ monitoringu wizyjnego nie przekracza 3 miesięcy od dnia rejestracji. Wyjątkiem są sytuacje, w których nagranie ma służyć ochronie roszczeń przedsiębiorstwa lub ochronie przed roszczeniami kierowanymi w stosunku do placówki medycznej.
5) Natural Clinic realizuje obowiązek informacyjny odnoszący się do przetwarzania danych osobowych z użyciem kamer monitoringu wizyjnego także za pomocą piktogramów umieszczonych w monitorowanych obiektach.
Administratorem danych osobowych jest Natural Clinic Agnieszka Kot. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania danych osobowych są zawarte w Polityce prywatności dostępnej w placówce firmy oraz opublikowanej na stronie internetowej przedsiębiorstwa.
1) Każdy Pacjent korzystający z usług placówki zobowiązany jest do przestrzegania zapisów dotyczących pacjenta wynikających z niniejszego Regulaminu Każdorazowo aktualny i ujednolicony tekst Regulaminu, obejmujący jego wszelkie dotychczasowe zmiany jego treści, dostępny jest na stronie www.clinicnatural.pl oraz w recepcji placówki.
2) Każdy Pacjent korzystający z usług podmiotu medycznego zobowiązany jest do przestrzegania zasad porządkowych obowiązujących w przedsiębiorstwie, a nie wynikających bezpośrednio z treści Regulaminu, w szczególności umieszczonych na tablicach informacyjnych, na bramie wejściowej, w recepcji placówki i przekazywanych ustnie przez pracowników przedsiębiorstwa.
Na terenie należącym do Natural Clinic istnieje bezwzględny zakaz palenia tytoniu i spożywania napojów alkoholowych oraz zażywania środków odurzających.
1) Pacjenci przebywający na terenie podmiotu medycznego zobowiązani są̨ do poszanowania mienia będącego własnością̨ przedsiębiorstwa oraz należącego do innych pacjentów, jak również do zachowania czystości w pomieszczeniach z których korzystają.
2) Za zniszczenia i kradzieże mienia, o którym mowa w ust. 1 pacjenci ponoszą̨ odpowiedzialność na zasadach ogólnych.
1) Pacjenci obowiązani są przestrzegać norm społecznego zachowania, poszanowania godności i prywatności innych pacjentów oraz personelu przedsiębiorstwa.
2) Pacjenci winni odnosić się̨ kulturalnie i życzliwie do innych pacjentów i personelu przedsiębiorstwa.
Pacjenci Natural Clinic nie mogą̨:
- a) samowolnie korzystać́ ze sprzętów i aparatury służących do realizacji świadczeń,
- b) samodzielnie uruchamiać i wyłączać aparatury medycznej,
- c) wchodzić do pomieszczeń, w których realizowane są świadczenia bez zgody personelu Kliniki,
- d) zakłócać realizacji świadczeń opieki zdrowotnej.
1) Odzież wierzchnią pacjenci pozostawiają w specjalnie wyznaczonych miejscach w pomieszczeniach poszczególnych placówek.
2) Pacjenci zgłaszają się na zabiegi bez biżuterii, zegarków, telefonów komórkowych.
Placówka medyczna nie odpowiada za wartościowe rzeczy będące własnością̨ pacjentów pozostawione na wieszakach, szafkach lub pomieszczeniach siedziby przedsiębiorstwa. Zaleca się pozostawienie wartościowych rzeczy w domu.
Personel Natural Clinic zobowiązany jest do:
- a) noszenia odzieży ochronnej o ustalonej kolorystyce,
- b) noszenia w widocznym miejscu identyfikatora z imieniem i nazwiskiem,
- c) przestrzegania kolejności przyjęć pacjentów,
- d) kulturalnego, życzliwego zachowania wobec pacjentów oraz pozostałych osób personelu.
- TRYB SKŁADANIA REKLAMACJI, SKARG I WNIOSKÓW
1) Pacjenci mogą̨ składać reklamacje, skargi i wnioski dotyczące działalności przedsiębiorstwa do Kierownika placówki medycznej.
2) Reklamacje, skargi i wnioski można składać na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres biuro@clinicnatural.pl
3) Sprawy reklamacyjne rozpatrywane są̨ w terminie 30 dni roboczych od daty otrzymania reklamacji (dnia wpłynięcia). W przypadku złożonej sprawy lub braku możliwości uzyskania stosownych wyjaśnień od personelu powodowanych czasową ich niezdolnością do pracy, urlopem itp. odpowiedź na skargę może być udzielona w późniejszym terminie. O tym fakcie Pacjent zostaje powiadomiony.